You need to have JavaScript enabled in order to view this page correctly! PRZEPISY ŻEGLUGOWE - Kujawskie WOPR

MATERIAŁY UDOSTĘPNIONE DZIĘKI
SERWISOWI PRAWNEMU
"NetTax"


Załącznik nr 6
do przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych

powrót do spisu treści

SYGNAŁY DŹWIĘKOWE

I. Dźwięczność sygnałów

    Mechanicznie uruchamiane urządzenia sygnałowe, używane na statkach żeglugi śródlądowej, powinny nadawać sygnały dźwiękowe o następującej charakterystyce:

    1. Częstotliwość

a) Podstawowa częstotliwość sygnałów nadawanych przez statki o napędzie mechanicznym, z wyjątkiem małych statków określonych w lit. b, powinna wynosić 200 Hz z tolerancją + 20%.

b) Na statkach bez napędu mechanicznego i na małych statkach nieprzystosowanych lub wykorzystywanych do holowania statków niezaliczanych do małych statków podstawowa częstotliwość sygnałów powinna być większa niż 350 Hz.

c) Dla trzytonowych sygnałów dźwiękowych nadawanych przez statki w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzonych w oparciu o informacje radarowe, podstawowa częstotliwość sygnałów powinna wynosić 165 do 297 Hz, o różnicy pełnych dwóch tonów między najniższym i najwyższym tonem.

    2. Poziom natężenia akustycznego

    Określony poniżej poziom natężenia akustycznego sygnałów określa się w odległości 1 m przed środkiem otworu urządzenia, z którego wypływa dźwięk, przy czym pomiar powinien być przeprowadzony w otwartym terenie.

a) Statki o napędzie mechanicznym, z wyjątkiem małych określonych w lit. b, powinny nadawać sygnały dźwiękowe o natężeniu akustycznym od 120 do 140 dB (A).

b) Statki bez napędu mechanicznego i małe statki nieprzystosowane lub niewykorzystywane do holowania statków niezaliczanych do małych statków powinny nadawać sygnały dźwiękowe o natężeniu akustycznym od 100 do 125 dB (A).

c) Dla trzytonowych sygnałów dźwiękowych nadawanych przez statki w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzonych w oparciu o informacje radarowe, natężenie akustyczne każdego dźwięku powinno wynosić od 120 do 140 dB (A).

II. Kontrola poziomu natężenia akustycznego

    Kontrolę poziomu natężenia akustycznego powinni przeprowadzać przedstawiciele kompetentnego organu za pomocą sonometru, spełniającego wymogi Międzynarodowej Komisji Elektronicznej, lub za pomocą zwykłego standardowego sonornetru.

III. Sygnały dźwiękowe statków

    Sygnały dźwiękowe inne niż uderzenia w dzwon i sygnały trójtonowe składają się z nadanych jednego lub kilku następujących po sobie dźwięków o następującej charakterystyce:

- krótki dźwięk - dźwięk trwający około 1 sekundy,

- długi dźwięk - dźwięk trwający około 4 sekund.

    Przerwa między następującymi po sobie dźwiękami tego samego sygnału powinna wynosić około 1 sekundy, z wyjątkiem sygnału dźwiękowego "seria bardzo krótkich dźwięków", który powinien się składać z co najmniej sześciu dźwięków trwających po około 0,25 sekundy, z przerwami między nimi trwającymi również około 0,25 sekundy. "Seria podwójnych krótkich dźwięków" oznacza sygnał składający się z co najmniej sześciu podwójnych krótkich dźwięków, w którym przerwy między podwójnymi dźwiękami trwają 2 sekundy. Sygnały dźwiękowe nadawane dzwonem składają się z jednej lub więcej, nadawanych z przerwami trwającymi około 1 sekundy, serii uderzeń w dzwon trwających około 4 sekund.

A. Sygnały ogólne
 

Symbol sygnału

Charakterystyka dźwięków

Znaczenie sygnału

Paragraf


jeden długi dźwięk "Uwaga" § 4.01 ust. 4

jeden krótki dźwięk "Zmieniam mój kurs w prawo"


dwa krótkie dźwięki "Zmieniam mój kurs w lewo"



trzy krótkie dźwięki "Moje maszyny pracują wstecz"




cztery krótkie dźwięki "Nie mogę manewrować"





- - - -
seria bardzo krótkich dźwięków "Niebezpieczeństwo zderzenia"


powtarzane długie dźwięki "Wzywam pomocy"
powtarzana seria uderzeń w dzwon




jeden krótki, jeden długi i dwa krótkie dźwięki "Zatrzymajcie natychmiast swój statek"


 

 

 

seria podwójnych krótkich dźwięków "Człowiek za burtą"
ciągły trzytonowy dźwięk

 
 
B. Sygnały mijania

 
B. 1. Na drogach wodnych kategorii I

 
Wariant I

jeden krótki dźwięk nadawany przez statek idący "w górę" "Chcę minąć się lewą burtą" § 6.04 ust. 4

jeden krótki dźwięk nadawany przez statek idący "w dół" "Zgadzam się na mijanie lewymi burtami" § 6.04 ust. 5


dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek idący "w dół" "Nie zgadzam się, mijajcie prawą burtą" § 6.05 ust. 2


dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek idący "w górę" "Zgadzam się, mijam prawą burtą" § 6.05 ust. 3
 
  Wariant II


dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek idący "w górę" "Chcę mijać się prawą burtą" § 6.04 ust. 4


dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek idący "w dół" "Zgadzam się na mijanie lewymi burtami" § 6.04 ust. 5

jeden krótki dźwięk nadawany przez statek idący "w dół" "Nie zgadzam się, mijajcie lewą burtą" § 6.05 ust. 2

jeden krótki dźwięk nadawany przez statek idący "w górę" "Zgadzam się, mijam lewą burtą" § 6.05 ust. 3

 
 
B. 2. Na drogach wodnych kategorii II



dwa krótkie dźwięki "Chcę mijać się prawą burtą" § 6.05 ust. 2


dwa krótkie dźwięki "Zgadzam się na mijanie prawymi burtami" § 6.05 ust. 3

 
 
C. Sygnały wyprzedzania

 
  Wariant I




dwa długie i dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek wyprzedzający "Chcę wyprzedzić z waszej lewej burty" § 6.10 ust. 4

jeden krótki dźwięk nadawany przez statek wyprzedzany "Zgadzam się, wyprzedzajcie z mojej lewej burty" § 6.10 ust. 5


dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek wyprzedzany "Nie zgadzam się, wyprzedzajcie z mojej prawej burty" § 6.10 ust. 6

jeden krótki dźwięk nadawany przez statek wyprzedzający "Zgadzam się, wyprzedzam z waszej prawej burty" § 6.10 ust. 6
 
Wariant II



dwa długie i jeden krótki dźwięk nadawane przez statek wyprzedzający "Chcę wyprzedzić z waszej prawej burty" § 6.10 ust. 4


dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek wyprzedzany "Zgadzam się, wyprzedzajcie z mojej prawej burty § 6.10 ust. 5

jeden krótki dźwięk nadawany przez statek wyprzedzany "Nie zgadzam się, wyprzedzajcie z mojej lewej burty" § 6.10 ust. 6


dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek wyprzedzający "Zgadzam się, wyprzedzam z waszej lewej burty" § 6.10 ust. 6

 
Brak możliwości wyprzedzania






pięć krótkich dźwięków nadawanych przez statek wyprzedzany "Nie można mnie wyprzedzać" § 6.10 ust. 7

 
 
D. Sygnały zawracania



jeden długi i jeden krótki dźwięk "Mam zamiar zawrócić w prawo" § 6.13 ust. 2



jeden długi i dwa krótkie dźwięki "Mam zamiar zawrócić w lewo" § 6.13 ust. 2

 
 
E. Porty i boczne drogi wodne: wejście i wyjście z przecięciem drogi wodnej

 
E. 1. Sygnały wejścia do portu i bocznej drogi wodnej i wyjścia z nich





trzy długie i jeden krótki dźwięk "Mam zamiar skierować się w prawo" § 6.16 ust. 2





trzy długie i dwa krótkie dźwięki "Mam zamiar skierować się w lewo" § 6.16 ust. 2

 
 
E. 2. Sygnały przy wyjściu na główną drogę wodną z portów i bocznych dróg wodnych z przecięciem drogi wodnej




trzy długie dźwięki, za którymi mogą nastąpić: "Mam zamiar przeciąć drogę wodną" § 6.16 ust. 2


jeden długi i jeden krótki dźwięk "Mam zamiar skierować się w prawo" § 6.16 ust. 2



jeden długi i dwa krótkie dźwięki "Mam zamiar skierować się w lewo" § 6.16 ust. 2

 
 
F. Sygnały podczas ograniczonej widzialności

 
F. 1. Na drogach wodnych kategorii I

 
        a) Statki posługujące się radarem w ruchu
trzytonowy sygnał powtarzany tak często, jak wymaga tego sytuacja statek idący "w dół" na podstawie informacji radarowych, z wyjątkiem małych statków § 6.32 ust. 4 lit. a

jeden długi dźwięk pojedynczy statek idący "w górę" § 6.32 ust. 5 lit. a


dwa długie dźwięki zestaw idący "w górę" § 6.32 ust. 6 lit. a
 
        b) Statki nieposługujące się radarem w ruchu

jeden długi dźwięk powtarzany z przerwami nie dłuższymi niż 1 minuta pojedynczy statek § 6.33 ust. 2


dwa długie dźwięki powtarzane z przerwami nie dłuższymi niż 1 minuta zestaw § 6.33 ust. 2
 
        c) Statki znajdujące się na postoju
jedna seria uderzeń w dzwon, powtarzana z przerwami nie dłuższymi niż jedna minuta "Znajduję się na postoju z lewej strony szlaku żeglownego" § 6.31 ust. 1 lit. a
dwie serie uderzeń w dzwon, powtarzane z przerwami nie dłuższymi niż jedna minuta "Znajduję się na postoju z prawej strony szlaku żeglownego" § 6.31 ust. 1 lit. b
trzy serie uderzeń w dzwon powtarzane z przerwami nie dłuższymi niż jedna minuta "Znajduję się na postoju w nie określonym położeniu" § 6.31 ust. 1 lit. c

 
 
F. 2. Na drogach wodnych kategorii II

 
        a) Statki posługujące się radarem w ruchu

jeden długi dźwięk powtarzany tak często, jak wymaga tego sytuacja statki, z wyjątkiem promów § 6.32 ust. 4 lit a





jeden długi i cztery krótkie dźwięki powtarzane tak często, jak wymaga tego sytuacja promy § 6.32 ust. 5
 
        b) Statki nie posługujące się radarem w ruchu

jeden długi dźwięk, powtarzany z przerwami nie dłuższymi niż jedna minuta statki z wyjątkiem promów § 6.33 ust. 2


dwa długie dźwięki, powtarzane z przerwami nie dłuższymi niż jedna minuta zestawy § 6.33 ust. 2





jeden długi i cztery krótkie dźwięki powtarzane z przerwami nie dłuższymi niż jedna minuta promy § 6.33 ust. 4
 
        c) Statki znajdujące się na postoju
jedna seria uderzeń w dzwon statki § 6.31 ust. 1 i 4
  lub    



jeden krótki, jeden długi i jeden krótki dźwięk, powtarzane z przerwami nie dłuższymi niż jedna minuta statki na drogach wodnych określonych przez dyrektora urzędu  

powrót do spisu treści