You need to have JavaScript enabled in order to view this page correctly! PRZEPISY ŻEGLUGOWE - Kujawskie WOPR

MATERIAŁY UDOSTĘPNIONE DZIĘKI
SERWISOWI PRAWNEMU
"NetTax"


Załącznik nr 5
do przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych

powrót do spisu treści

NATĘŻENIE ŚWIATŁA l ZASIĘG WIDZIALNOŚCI ŚWIATEŁ NAWIGACYJNYCH NA STATKACH

I. Przepisy ogólne

    1. Światła nawigacyjne

Światła nawigacyjne dzieli się według ich intensywności świecenia na:

- zwykłe,

- jasne,

- jaskrawe.

    2. Zależność między lO, IB i t

IO - fotometryczne natężenie światła wyrażone w kandelach, zmierzone dla napięcia znamionowego dla światła elektrycznego,

IB - eksploatacyjne natężenie światła wyrażone w kandelach,

t - zasięg widzialności w kilometrach.

Rozważając przykładowo starzenie się źródła światła, stopień zabrudzenia części optycznych czy wahania napięcia w sieci elektrycznej statku, to IB przyjmuje się o 25% mniejsze od lO

więc:

IB = 0.75 . IO

Zależność między IB a t sygnału świetlnego podana jest poniższym równaniem:

IB = 0.2 . t2 - q-t

Współczynnik przepuszczalności atmosferycznej q przyjęto jako 0,76 - co odpowiada widzialności meteorologicznej 14.3 km.

II. Natężenie światła i zasięg widzialności

    1. Natężenie światła i zasięg widzialności świateł nawigacyjnych.

Poniższa tabela zawiera dozwolone granice IO, IB i t zgodnie z rodzajem świateł nawigacyjnych. Wskazane wartości odpowiadają strumieniowi światła emitowanemu przez latarnię.

IO i IB - podane są w kandelach,

t - podane jest w km.

Minimalne i maksymalne wartości

Rodzaj świateł nawigacyjnych Kolor światła
biały zielony/czerwony żółty niebieski
min. max min. max min. max min. max
zwykłe lO 2.7 10.0 1.2 4.7 1.1 3.2 0.9 2.7
lB 2.0 7.5 0.9 3.5 0.8 2.4 0.7 2.0
t 2.3 3.7 1.7 2.8 1.6 2.5 1.5 2.3
jasne lO 12.0 33.0 6.7 27.0 4.8 20.0 6.7 27.0
lB 9.0 25.0 5.0 20.0 3.6 15.0 5.0 20.0
t 3.9 5.3 3.2 5.0 2.9 4.6 3.2 5.0
jaskrawe lO 47.0 133.0            
lB 35.0 100.0            
t 5.9 8.0            

III. Przeświecanie świateł

    1. Przeświecanie w płaszczyźnie poziomej

(a) natężenia świecenia wskazane w części II odnoszą się do wszystkich kierunków w płaszczyźnie poziomej przechodzących przez ogniskową soczewki lub środek ciężkości źródła światła właściwie ustawionego w zakresie roboczych sektorów świecenia pionowo zamocowanej latarni;

(b) dla świateł: masztowego, rufowego i burtowych określone natężenia świecenia mają być zachowane w płaszczyźnie poziomej odpowiednich sektorów świecenia świateł i nie więcej niż 5° poza granice tych sektorów.

Od 5° wewnątrz sektora świecenia do granicy sektora odpowiedniego światła natężenie światła może zmaleć o 50% i powinno stopniowo zmniejszać się dalej w taki sposób, że w przedziale 5° poza granicą sektora świecenia zmaleje do O lub natężenie światła nie będzie znaczące;

(c) światła burtowe powinny świecić z określonym natężeniem światła w kierunku prosto w przód równoległym do wzdłużnej osi symetrii statku.

Takie natężenie światła powinno stopniowo zmaleć do zera w przedziale 1-3 ° poza granice sektorów świecenia. Wartości graniczne natężenie światła w sektorach latarni powinny zawierać się w granicach minimum i maksimum dla odpowiedniego światła;

(d) dla dwu- i trójkolorowych latarni przeświecanie powinno rozkładać się jednolicie po 3 ° z każdej strony przewidzianej granicy sektora świecenia, tak że maksymalna dozwolona intensywność nie jest przekroczona, a minimalna jest zachowana;

(e) przeświecanie w płaszczyźnie poziomej świecenia latarni powinno być jednolite w odpowiednich sektorach, tak aby obserwowane wartości minimum i maksimum natężenia światła nie różniły się więcej niż o współczynnik 1.5 od fotometrycznego natężenia światła.

    2. Przeświecanie w płaszczyźnie pionowej

W przypadku przechyłów wzdłużnych o wartościach odchyleń od płaszczyzny poziomej 5 ° lub 7.5 °, natężenie światła powinno być równe przynajmniej 80% (dla 5 °) i 60% (dla 7.5 °) wartości natężenia światła przyjmowanego dla przechyłu równego 0°, jednakże nie więcej niż 1.2 razy.

powrót do spisu treści