You need to have JavaScript enabled in order to view this page correctly! PRZEPISY ŻEGLUGOWE - Kujawskie WOPR

MATERIAŁY UDOSTĘPNIONE DZIĘKI
SERWISOWI PRAWNEMU
"NetTax"


powrót do spisu treści

F. Ograniczona widzialność - ruch żeglugowy za pomocą radaru

    § 6. 30. Ogólne zasady ruchu żeglugowego przy ograniczonej widzialności

    1. Statki przemieszczające się w warunkach ograniczonej widzialności powinny:

a) zmniejszyć prędkość, dostosowując ją do zasięgu widzialności, warunków miejscowych i natężenia ruchu statków,

b) posiadać radiotelefon zapewniający łączność statek-statek oraz statek-ląd-statek;

c) na dziobie statku umieścić obserwatora, przy czym w zestawie obserwator wymagany jest tylko na dziobie pierwszego statku; sygnały obserwatora powinny być słyszane lub widziane przez kierownika statku lub zestawu; może też być zapewniona inna łączność foniczna obserwatora z kierownikiem,

d) nadawać sygnały dźwiękowe określone w § 6.32 lub 6.33,

e) pokazywać również w dzień światła sygnalizacji nocnej.

    2. Statki powinny zatrzymywać się niezwłocznie, jeżeli ze względu na widzialność, warunki miejscowe i natężenie ruchu statków dalszy ruch statków nie może odbywać się bezpiecznie. Ponadto, jeżeli w zestawie holowanym, z powodu złej widzialności, brak jest kontaktu wzrokowego między holownikiem i statkami holowanymi, to zestaw powinien się zatrzymać w najbliższym bezpiecznym miejscu.

    3. Przy podejmowaniu decyzji o zatrzymaniu statku, kontynuowaniu ruchu lub o bezpiecznej prędkości można korzystać ze wskazań radaru, na statkach posiadających to urządzenie. Korzystając z radaru, należy brać pod uwagę możliwości innych statków, uwzględniając zmniejszoną widzialność na tych statkach.

    4. Statki zatrzymujące się na postój powinny w miarę możliwości pozostawić wolny szlak żeglowny.

    5. W warunkach ograniczonej widzialności statki wyposażone w radiotelefon, w celu zachowania łączności między sobą, powinny prowadzić nasłuch i łączność na kanale ustalonym dla danego odcinka drogi wodnej przez dyrektora urzędu.

    6. Statki w drodze, w warunkach ograniczonej widzialności, przemieszczające się po kanałach i rzekach skanalizowanych, powinny przy mijaniu, tak dalece, jak to jest możliwe, trzymać się prawej strony, aby mijanie, jeśli to jest możliwe, odbywało się lewymi burtami. Nie stosuje się przepisów § 6.04 ust. 3, 4 i 5 - dla dróg kategorii l i § 6.05 w warunkach ograniczonej widzialności.

    § 6. 31. Sygnały dźwiękowe na postoju przy ograniczonej widzialności

Na drogach wodnych kategorii l

Na drogach wodnych kategorii lI

    1. Statki i scalone materiały pływające, w warunkach ograniczonej widzialności, na postoju i na szlaku żeglownym oraz w jego pobliżu, poza portami i wyznaczonymi przez dyrektora urzędu miejscami postoju statków, gdy usłyszą jeden z sygnałów określonych w § 6.32 ust. 4 lit. a i ust. 5 lit. a lub § 6.33 ust. 2, nadany przez zbliżające się statki w porze dziennej, i tak długo, jak ten sygnał będzie słyszalny, powinny nadawać:

a) sygnał dźwiękowy "jedna seria uderzeń w dzwon"

- jeżeli znajdują się na postoju z lewej strony szlaku żeglownego (patrząc w dół rzeki),

b) sygnał dźwiękowy "dwie serie uderzeń w dzwon"

- jeżeli znajdują się na postoju z prawej strony szlaku żeglownego (patrząc w dół rzeki),

sygnał dźwiękowy "trzy serie uderzeń w dzwon" - jeżeli znajdują się na postoju i ich położenie jest nieokreślone.

    1. Statki i scalone materiały pływające w warunkach ograniczonej widzialności na postoju na szlaku żeglownym oraz w jego pobliżu, poza portami i wyznaczonymi przez dyrektora urzędu miejscami postoju statków, gdy usłyszą jeden z sygnałów określonych w § 6.32 i 6.33 nadawany przez zbliżające się statki i tak długo, jak ten sygnał będzie słyszalny, powinny nadawać sygnał dźwiękowy "jedna seria uderzeń w dzwon". Jeżeli jednak statki nie stoją równolegle do szlaku żeglownego lub zajmują położenie stwarzające zagrożenie dla innych statków, powinny nadawać powyższy sygnał nawet, gdy nie słyszą sygnałów innych statków.
    2. Sygnały dźwiękowe określone w ust. 1, należy powtarzać z przerwami nie dłuższymi niż 1 minuta.

    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się:

- w zestawie pchanym - tylko do pchacza,

- w zestawie sprzężonym - do jednego ze statków,

- w zestawie holowanym - do holownika i ostatniego statku zestawu holowanego.

    4. Zamiast sygnału dźwiękowego określonego w ust. 1, na drogach wodnych określonych przez dyrektora urzędu statki powinny nadawać sygnał dźwiękowy "jeden krótki, jeden długi i jeden krótki dźwięk".
    5. Przepisy ust. 1-4 stosuje się również do statków osiadłych na mieliźnie, na szlaku żeglownym lub w jego pobliżu i stwarzających niebezpieczeństwo dla innych statków.

    § 6. 32. Przepisy dla statków posługujących się radarem w warunkach ograniczonej widzialności

    1. Za statek posługujący się radarem w warunkach ograniczonej widzialności, w rozumieniu niniejszych przepisów, uważa się statek wyposażony w:

a) radar i wskaźnik prędkości kątowej; urządzenia te powinny być sprawne, odpowiadać wymogom przepisów wydanych przez właściwe instytucje i posiadać ważne zezwolenie na ich używanie,

b) radiotelefon,

c) urządzenie do nadawania trzytonowego sygnału dźwiękowego, określonego w § 1.01 lit. w, przy czym urządzenia tego nie wymaga się od małych statków.

    2. W sterowni statku posługującego się radarem powinna znajdować się osoba posiadająca uprawnienia do obsługi radaru oraz druga osoba obeznana z obsługą radaru. Jeżeli sterownia statku jest przystosowana do jednoosobowego prowadzenia statku na podstawie informacji radarowych, to w sterowni powinna znajdować się jedna osoba z uprawnieniami do obsługi radaru, a na statku powinna być możliwość szybkiego wezwania innych osób. Jeżeli pozwalają na to warunki na drodze wodnej, dyrektor urzędu może zwolnić od tych wymagań promy na uwięzi.

    3. Jeżeli w sterowniach statków posługujących się radarem są dobrze słyszane sygnały dźwiękowe innych statków, to statki te są zwolnione z obowiązku umieszczania w części dziobowej obserwatora, zgodnie z § 6.30 ust. 1 lit. c. Nie dotyczy to sytuacji, gdy ze względu na ograniczenia działania radaru prowadzący statek nie posiada dostatecznego rozpoznania sytuacji, w szczególności przy wyjściach z portów i na zakolach drogi wodnej.

Na drogach wodnych kategorii l

Na drogach wodnych kategorii lI

    4. Statek idący w dół, w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzony na podstawie informacji radarowych, gdy tylko zauważy na ekranie echa innych statków, których położenie lub ruch może stwarzać niebezpieczeństwo, lub gdy zbliża się do miejsc, gdzie mogą znajdować się statki jeszcze niewidoczne na ekranie radaru, powinien:

a) nadać trzytonowy sygnał dźwiękowy i powtarzać go tak często, jak wymaga tego sytuacja; ta zasada nie dotyczy małych statków,

b) zmniejszyć prędkość lub w razie konieczności zatrzymać się.

    5. Statek idący w górę pod prąd, w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzony na podstawie informacji radarowych, gdy tylko usłyszy sygnał określony w ust. 4 lit. a lub gdy zauważy na ekranie echa innych statków, których położenie lub ruch może stworzyć niebezpieczeństwo, albo gdy zbliża się do miejsc, gdzie mogą znajdować się statki jeszcze niewidoczne na ekranie radaru, powinien:

a) nadać sygnał dźwiękowy "jeden długi dźwięk", a w przypadku zestawu "dwa długie dźwięki", i podać przez radiotelefon statkom idącym w dół: swój rodzaj, nazwę, położenie, kierunek ruchu i proponowaną stronę mijania,

b) zmniejszyć prędkość lub w razie konieczności zatrzymać się.

    6. Statek idący w dół w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzony na podstawie informacji radarowych, powinien odpowiedzieć statkowi idącemu w górę pod prąd, przez radiotelefon, podając: swój rodzaj, nazwę, potwierdzić proponowaną stronę mijania lub określić drugą stronę mijania.

    W sytuacjach określonych w ust. 5 i 6 małe statki podają przez radiotelefon swój rodzaj, nazwę, położenie, kierunek ruchu i stronę, w którą ustępują.

    4. Statek w warunkach ograniczonej widzialności, prowadzony na podstawie informacji radarowych, gdy tylko zauważy na ekranie echa innych statków, których położenie lub ruch może stwarzać niebezpieczeństwo, lub gdy zbliża się do miejsc, gdzie mogą znajdować się statki jeszcze niewidoczne na ekranie radaru, powinien:

a) nadać sygnał dźwiękowy "jeden długi dźwięk" i powtarzać go tak często, jak wymaga tego sytuacja,

b) przekazać przy pomocy radiotelefonu statkom idącym w przeciwnym kierunku informacje konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa,

c) zmniejszyć prędkość lub w razie konieczności zatrzymać się.

    5. Statki odbierające przez radiotelefon informacje określone w ust. 4 powinny potwierdzić przez radiotelefon otrzymane informacje.

    Małe statki po otrzymaniu informacji określonej w ust. 4 powinny ponadto podać przez radiotelefon swój rodzaj i stronę, z której zamierzają przejść.

    Promy, do których stosuje się przepisy ust. 4, powinny nadać zamiast sygnału dźwiękowego "jeden długi dźwięk" sygnał dźwiękowy "jeden długi i cztery krótkie dźwięki" i równocześnie przez radiotelefon podać swój rodzaj i kierunek, w którym przecinają drogę wodną.

    7. Wyprzedzanie statków prowadzonych na podstawie informacji radarowych, w warunkach ograniczonej widzialności, może nastąpić wyłącznie po uzgodnieniu przez radiotelefon strony wyprzedzania, gdy warunki miejscowe na to pozwalają.

    8. Przepisy ust. 2 i 4-7 stosuje się tylko do tych statków w zestawach, na których znajdują się kierownicy zestawów.

    9. Statki prowadzone na podstawie informacji radarowych, w warunkach ograniczonej widzialności, gdy na ich ekranie ukażą się echa innych statków i nie otrzymają od nich informacji przez radiotelefon, powinny we właściwym czasie podjąć działania niezbędne dla uniknięcia zderzenia.

   § 6. 33. Przepisy dla statków nieposługujących się radarem, przy ograniczonej widzialności

    1. Statki przemieszczające się w warunkach ograniczonej widzialności bez pomocy radaru powinny mieć w dziobowej części obserwatora oraz używać radiotelefonu zgodnie z przepisami określonymi w § 6.30.

    2. Statki idące pojedynczo, w warunkach ograniczonej widzialności, powinny nadawać sygnał dźwiękowy "jeden długi dźwięk", a każdy statek prowadzący zestaw, na którym znajduje się kierownik zestawu, powinien nadawać sygnał dźwiękowy "dwa długie dźwięki". Sygnały te należy powtarzać z przerwami nie dłuższymi niż 1 minuta.

    3. Małe statki, przemieszczające się bez radaru i radiotelefonu, mogą nadawać sygnał określony w ust. 2; sygnał ten mogą powtarzać.

Na drogach wodnych kategorii l

Na drogach wodnych kategorii lI

    4. Statki przemieszczające się w warunkach ograniczonej widzialności bez radaru, gdy tylko usłyszą trójtonowy sygnał dźwiękowy określony w § 6.32 ust. 4 lit. a, powinny:

a) jeżeli znajdują się w pobliżu brzegu, zbliżyć się do tego brzegu i pozostawać tam tak długo, aż przejdą inne statki,

b) jeżeli znajdują się na szlaku żeglownym, w szczególności gdy znajdują się na przejściu szlaku żeglownego od jednego do drugiego brzegu, powinny tak daleko i szybko, jak to jest możliwe, opuścić szlak żeglowny.

    4. Promy przemieszczające się bez radaru, w warunkach ograniczonej widzialności, zamiast sygnału określonego w ust. 2 nadają sygnał dźwiękowy "jeden długi i cztery krótkie dźwięki". Sygnał ten należy powtarzać z przerwami nie dłuższymi niż 1 minuta.

    5. Statki przemieszczające się w warunkach ograniczonej widzialności bez pomocy radaru, gdy tylko usłyszą sygnał innego statku określony w ust. 2, dochodzący do nich z przodu ich trawersu, powinny zmniejszyć prędkość do minimum wystarczającego do utrzymania statku na swoim kursie, kontynuować przemieszczanie się z maksymalną ostrożnością, a w razie konieczności zatrzymać się i ustąpić ze szlaku żeglownego.

powrót do spisu treści