E. Przejścia pod mostami oraz przez jazy i śluzy
§ 6. 24. Przejścia pod mostami i przez śluzy - zasady ogólne
1. Przy przechodzeniu pod mostami lub nad położonymi zamknięciami jazów, gdy szlak żeglowny jest zbyt wąski dla jednoczesnego przejścia dwóch statków, stosuje się przepisy § 6.07.
2. Jeżeli przejścia pod mostami stałymi lub nad położonymi zamknięciami jazów są oznakowane:
a) znakami żeglugowymi zakazu A.10, określonymi w załączniku nr 7 - zabronione jest przejście poza skrajnią oznaczoną tablicami tego znaku;
b) znakiem D.2, określonym w załączniku nr 7 - zaleca się statkom trzymanie w obszarze pomiędzy dwoma tablicami lub światłami ustanawiającymi znak.
§ 6. 25. Przejścia pod mostami stałymi
1. Jeżeli jedno lub więcej przęseł mostów stałych jest oznakowanych znakiem żeglugowym zakazu A.1, określonym w załączniku nr 7, to przejście statków pod tymi przęsłami jest zabronione.
2. Jeżeli przęsła mostów stałych oznakowane są nad przejściami:
a) znakiem żeglugowym zalecenia D.1a, określonym w załączniku nr 7, lub
b) znakiem żeglugowym zalecenia D.1b, określonym w załączniku nr 7,
statki powinny przede wszystkim przechodzić pod tymi przęsłami, przy czym, jeśli przęsło mostu jest oznakowane znakiem żeglugowym zalecenia D.1a, to dozwolony jest ruch statków w obu kierunkach, a jeśli przęsło mostu jest oznakowane znakiem żeglugowym zalecenia D.lb, to dozwolony jest ruch statków w jednym kierunku, a z przeciwnego kierunku ruch jest zabroniony.
3. Jeżeli niektóre z większej liczby przęseł mostu stałego są oznakowane znakami żeglugowymi określonymi w ust. 2, to ruch żeglugowy pod innymi przęsłami mogą prowadzić jedynie małe statki, gdy warunki lokalne na to pozwalają.
§ 6. 26. Przejścia pod mostami zwodzonymi
1. Nie naruszając obowiązujących przepisów, kierownicy statków w czasie zbliżania się i przechodzenia pod mostami zwodzonymi powinni stosować się do poleceń wydawanych przez obsługę mostu, w celu zapewnienia szybkiego i bezpiecznego przejścia pod tym mostem.
2. Przy zbliżaniu się do mostu zwodzonego statki powinny zmniejszyć prędkość. Jeżeli statki nie chcą lub nie mogą przejść przez most zwodzony, a przed mostem, na brzegu, ustawiony jest znak żeglugowy nakazu B.5, określony w załączniku nr 7, to statki powinny zatrzymać się, nie przekraczając tego znaku.
3. Przy zbliżaniu się do mostu zwodzonego wyprzedzanie statków jest zabronione, chyba że obsługa mostu wyda inne polecenia.
4. Przejścia statków przez mosty zwodzone mogą być regulowane następującymi znakami żeglugowymi:
a) jedno lub więcej czerwonych świateł umieszczone obok siebie poziomo oznacza zakaz przejścia,
b) jedno czerwone i jedno zielone światło umieszczone obok siebie poziomo albo jedno czerwone światło umieszczone nad jednym zielonym światłem oznaczają - przejście zamknięte, most jest w trakcie otwierania, należy przygotować się do przejścia,
c) jedno lub dwa zielone światła umieszczone obok siebie poziomo oznaczają - przejście wolne,
d) dwa czerwone światła umieszczone jedno nad drugim oznaczają - otwieranie mostu dla ruchu żeglugowego jest wstrzymane,
e) jedno żółte światło na moście umieszczone łącznie ze światłami określonymi w lit. a i d oznacza:
- zakaz przejścia, z wyjątkiem statków o małej wysokości,
- ruch statków o małej wysokości jest dozwolony w obydwu kierunkach,
f) dwa żółte światła na moście umieszczone łącznie ze światłami określonymi w lit. a i d oznaczają:
- zakaz przejścia, z wyjątkiem statków o małej wysokości,
- ruch statków o małej wysokości jest dozwolony w jednym kierunku, a z przeciwnego kierunku ruch jest zabroniony.
5. Światła określone w ust. 4 mogą być zastąpione:
światła czerwone - tablicami znaku A.1, określonymi w załączniku nr 7,
światła zielone - tablicami znaku E.1, określonymi w załączniku nr 7,
światła żółte - tablicami znaku D.1, określonymi w załączniku nr 7.
§ 6. 27. Przejścia przez jazy
1. Podczas przechodzenia przez jazy oraz w ich pobliżu obowiązuje zakaz wleczenia kotwic, łańcuchów i lin.
2. Przejście przez przęsło jazu jest dozwolone tylko wówczas, gdy przęsło to oznakowane jest z lewej i prawej strony znakami żeglugowymi informacyjnymi E.1, określonymi w załączniku nr 7.
3. Zakaz przejścia przez przęsła jazu może być oznakowany jednym lub dwoma czerwonymi światłami lub tablicami znaku żeglugowego zakazu A.1, określonego w załączniku nr 7.
4. Niezależnie od postanowień ust. 2, jeżeli nad jazem przebiega most, dozwolone przejście przez przęsło jazu może być oznakowane znakiem żeglugowym zalecenia D.1, określonym w załączniku nr 7, umieszczonym nad przejściem.
§ 6. 28. Przejścia przez śluzy
1. Przy zbliżaniu się do śluzy statki powinny zmniejszyć prędkość. Jeżeli statki nie chcą lub nie mogą wejść do śluzy, a przed śluzą, na brzegu, ustawiony jest znak żeglugowy nakazu B. 5, określony w załączniku nr 7, to statki powinny zatrzymać się, nie przekraczając tego znaku.
2. W rejonie śluzy i w śluzach radiotelefony powinny być włączone na kanale określonym dla danej śluzy, w celu porozumiewania się z obsługą śluzy w zakresie spraw związanych z przejściem statku przez śluzę.
3. Wchodzenie do śluz odbywa się w kolejności przybycia statków w rejon śluzy. Małe statki nie mogą żądać oddzielnego śluzowania, a do śluz mogą wchodzić po uzyskaniu zezwolenia od obsługi śluzy. Jeżeli małe statki mają przejść przez śluzę wraz z innymi statkami niezaliczanymi do małych statków, to mogą one wejść do śluzy dopiero po wejściu innych statków.
4. Podczas zbliżania się do rejonu śluzy i w rejonie śluzy zabronione jest wyprzedzanie.
5. W komorach śluzowych kotwice powinny być całkowicie podniesione. Zasada ta dotyczy również rejonów śluzy, jeżeli kotwice nie są tam używane.
6. Podczas wchodzenia do śluz statki powinny zmniejszyć prędkość, aby uniknąć wszelkich zderzeń z zamknięciami lub innymi urządzeniami śluz albo statkami lub scalonymi materiałami pływającymi znajdującymi się już w komorze śluzowej.
7. W śluzach:
a) jeżeli na ścianach komory śluzowej oznaczone są odpowiednie granice - statki powinny cumować, nie przekraczając tych granic,
b) w czasie napełniania i opróżniania komory śluzowej, aż do czasu uzyskania zezwolenia na wyjście - statki powinny być przycumowane, a manewr cumowania powinien odbyć się tak, aby statki nie uderzały o ściany komory, zamknięcia lub inne urządzenia śluzy albo inne statki lub scalone materiały pływające, znajdujące się w komorze śluzowej,
c) należy chronić ściany komory śluzowej i burty statków poprzez używanie odbijaczy, które w przypadku odbijaczy przenośnych - powinny być niezatapialne,
d) zabrania się spuszczania wody ze statków i scalonych materiałów pływających na inne statki, scalone materiały pływające lub nabrzeża śluzy,
e) od momentu przycumowania do momentu uzyskania zezwolenia na wyjście ze śluzy - zabronione jest uruchamianie i korzystanie z pędnika,
f) małe statki powinny zachować bezpieczną odległość od innych statków.
8. W rejonach śluz i śluzach statki powinny zachować odstęp nie mniejszy niż 10 m od burty, dziobu lub rufy statków i zestawów, które pokazują niebieskie światło lub niebieski stożek określone w § 3.14 ust. 1. Przepis ten nie dotyczy statków i zestawów:
- które pokazują to światło lub stożek,
- określonych w § 3.14 ust. 7.
9. Każdy statek lub zestaw, który pokazuje znaki określone w § 3.14 ust. 2 lub 3, powinien być śluzowany oddzielnie.
10. Statki i zestawy, które pokazują znaki określone w § 3.14 ust. 1, nie powinny być śluzowane razem ze statkami pasażerskimi.
11. Dla zapewnienia bezpieczeństwa, porządku, prawidłowego i sprawnego śluzowania oraz największego wykorzystania komory śluzowej obsługa śluzy może wydawać dodatkowe polecenia, w tym również polecenia odstąpienia od przepisów niniejszego paragrafu. W rejonach śluz i komorach śluzowych statki powinny wykonywać te polecenia.
§ 6. 28. bis. Wchodzenie i wychodzenie ze śluz
1. Wejścia do śluz, zarówno w dzień, jak i w nocy, oznakowuje się znakami sygnalizacji wzrokowej, umieszczonymi na jednej lub z obydwu stron komory śluzowej. Sygnalizacja ta oznacza:
a) dwa czerwone światła, umieszczone jedno nad drugim - wejście do śluzy zabronione, śluza nie pracuje,
b) jedno czerwone światło albo dwa czerwone światła umieszczone poziomo obok siebie - wejście do śluzy zabronione, śluza zamknięta,
c) zgaszenie jednego z dwóch poziomo obok siebie pokazywanych świateł czerwonych albo jedno czerwone i umieszczone poziomo obok jedno zielone światło albo jedno czerwone i pionowo nad nim umieszczone jedno zielone światło - wejście do śluzy zabronione, śluza przygotowuje się do otwarcia,
d) jedno zielone światło lub dwa zielone światła, umieszczone poziomo obok siebie albo jedno nad drugim - wejście do śluzy dozwolone.
2. Wyjścia ze śluz, zarówno w dzień, jak i w nocy, regulowane są znakami sygnalizacji wzrokowej, oznaczającymi:
a) jedno lub dwa czerwone światła - wyjście zabronione,
b) jedno lub dwa zielone światła - wyjście dozwolone.
3. Jedno lub dwa czerwone światła określone w ust. 1 i 2 mogą być zastąpione tablicą znaku żeglugowego zakazu A.1, określonego w załączniku nr 7. Jedno lub dwa zielone światła określone w ust. 1 i 2 mogą być zastąpione tablicą znaku żeglugowego informacyjnego E.1, określonego w załączniku nr 7.
4. Przy braku sygnalizacji wizualnej wejście lub wyjście ze śluzy, bez wyraźnego wskazania przez obsługę śluzy, jest zabronione.
§ 6. 29. Pierwszeństwo przejścia przez śluzy
Niezależnie od postanowień § 6.28 ust. 3, z prawa przejścia przez śluzy poza kolejnością korzystają:
a) statki urzędów żeglugi śródlądowej, administracji drogi wodnej, straży pożarnych, Straży Granicznej, Policji, organów celnych i Państwowej Straży Rybackiej oraz
b) statki, które uzyskały pisemne zezwolenie dyrektora urzędu na takie przejścia i które pokazują w dziobowej części statku czerwony proporzec określony w § 3.17 i chcą z tego pierwszeństwa korzystać.
Jeżeli wymienione statki zbliżają się do rejonu śluzy lub znajdują się w tym rejonie na postoju, inne statki powinny w miarę możliwości ułatwić ich wejście do śluzy.