IIB. Sygnalizacja na postoju
§ 3. 20. Sygnalizacja statków na postoju
1. Statek pośrednio lub bezpośrednio przycumowany do brzegu powinien pokazywać:
w nocy:
zwykłe białe światło, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone od strony szlaku żeglownego i na wysokości co najmniej 3 m.
Takie światło może być zastąpione zwykłym białym światłem na dziobie i zwykłym białym światłem na rufie, umieszczonymi od strony szlaku żeglownego na tej samej wysokości i widocznymi ze wszystkich stron.
2. Statek stojący z dala od brzegu na kotwicy, bez bezpośredniego lub pośredniego dostępu do brzegu, powinien pokazywać:
w nocy:
dwa zwykłe białe światła, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone w odpowiednich miejscach: jedno - w dziobowej części statku na wysokości co najmniej 4 m, drugie - w rufowej części statku na wysokości co najmniej 2 m i w miarę możliwości o 2 m poniżej pierwszego światła,
w dzień:
czarną kulę umieszczoną w dziobowej części statku w takim miejscu i na takiej wysokości, aby była widoczna ze wszystkich stron.
3. Zestaw pchany lub sprzężony, jak również każda inna grupa statków stojących z dala od brzegu, bez bezpośredniego lub pośredniego dostępu do brzegu, powinny pokazywać:
w nocy:
na każdym statku zestawu 1 białe zwykłe światło widoczne ze wszystkich stron. Światło to powinno być umieszczone w przedniej części każdego statku zestawu, na wysokości co najmniej 4 m. Łączna liczba świateł zestawu nie powinna w zasadzie wynosić więcej niż 4, jednak zarys zestawu powinien być wyraźnie oznaczony,
w dzień:
czarną kulę na pchaczu lub na każdym z pchaczy i na statku prowadzącym zestaw lub na skrajnych statkach prowadzących zestaw.
4. Mały statek, z wyjątkiem łodzi należącej do wyposażenia tego statku, stojący na kotwicy, zamiast świateł określonych w ust. 1 i 2, powinien pokazywać jedno zwykłe białe światło, widoczne ze wszystkich stron, które może być umieszczone na mniejszej wysokości.
5. Sygnalizacji określonej w ust. 1-4 nie stosuje się:
a) gdy statek znajduje się na postoju na drodze wodnej, na której czasowo ruch statków jest niemożliwy lub zabroniony,
b) gdy statek znajduje się na postoju, przycumowany do dostatecznie oświetlonego brzegu,
c) gdy statek znajduje się na postoju poza szlakiem żeglownym, w pewnie bezpiecznym miejscu.
6. Przepisów ust. 1-5 nie stosuje się do statków określonych w § 3.22, 3.25, 3.34 ust. 2 i § 3.35.
§ 3. 21. Dodatkowa sygnalizacja statków na postoju przewożących materiały niebezpieczne znajdujące się na postoju statki określone w § 3.14 powinny przestrzegać wymagań określonych w tym przepisie.
§ 3. 22. Sygnalizacja promów na postoju przy przystani
1. Prom na uwięzi, znajdujący się na postoju przy przystani w trakcie wykonywania prac związanych z przeprawą, powinien pokazywać w nocy światła określone w § 3.16 ust. 1. Niezależnie od tego łódź lub główny pływak podtrzymujący linę promu wahadłowego (z podłużną liną) powinien pokazywać światło określone w § 3.16 ust. 2.
2. Prom przemieszczający się swobodnie, znajdujący się na postoju przy przystani w trakcie wykonywania prac związanych z przeprawą, powinien pokazywać światła określone w § 3.16 ust. 1. Podczas krótkiego postoju przy przystani może on w dalszym ciągu pokazywać światła określone w § 3.08 ust. 1 lit. b i c. Promy określone w ust. 1 oraz w niniejszym ustępie powinny zgasić zielone światło określone w § 3.16 ust. 1 lit. b z chwilą, gdy znajdą się na postoju, kończąc prace związane z przeprawą.
§ 3. 23. Sygnalizacja scalonych materiałów pływających i obiektów pływających na postoju
1. Scalone materiały pływające lub obiekty pływające powinny pokazywać zwykłe białe światła, widoczne ze wszystkich stron, w takiej liczbie dostatecznej, aby zarys tych materiałów i obiektów był widoczny od strony szlaku żeglownego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do sytuacji określonych w § 3.20 ust. 5 lit. a-c.
§ 3. 24. Sygnalizacja sprzętu połowowego statków na postoju
1. Jeżeli ze statku został wystawiony sprzęt połowowy na szlaku żeglownym lub w pobliżu szlaku żeglownego, to sprzęt ten powinien zostać oznakowany:
w nocy:
zwykłym białym światłem, widocznym ze wszystkich stron, w liczbie dostatecznej do określenia położenia tego sprzętu połowowego,
w dzień:
żółtymi pławami lub żółtymi flagami, w liczbie dostatecznej dla określenia położenia tego sprzętu połowowego.
2. Sieci lub inny sprzęt połowowy oraz urządzenia służące do ich umocowania, gdy znajdują się w pobliżu szlaku żeglownego, powinny być oznakowane tykami, przy czym na tyce znajdującej się najbliżej szlaku żeglownego powinno znajdować się białe zwykłe światło, widoczne ze wszystkich stron.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do sytuacji określonych w § 3.20 ust. 5 lit. a-c.
4. W razie konieczności sieci i inny sprzęt połowowy mogą być oznakowane znakiem A.10, określonym w załączniku nr 7. Czerwona część znaku określa stronę zakazu przejazdu.
§ 3. 25. Sygnalizacja pracujących urządzeń pływających i statków osiadłych na mieliźnie lub zatopionych
1. Pracujące urządzenia pływające oraz statek na postoju wykonujący prace lub sondowanie lub inne pomiary, powinny pokazywać:
a) ze strony lub stron, z których szlak żeglowny jest wolny dla przejścia statków:
w nocy:
dwa jasne lub dwa zwykłe zielone światła,
w dzień:
dwa zielone podwójne stożki i umieszczone pionowo w odległości 1 m od siebie,
b) ze strony, z której szlak żeglowny jest zamknięty dla przejścia statków:
w nocy:
czerwone światło, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone na takiej wysokości, jak górne światło zielone ze świateł określonych w lit. a, o natężeniu świecenia równym natężeniu tych świateł,
w dzień:
czerwoną kulę umieszczoną na takiej wysokości, jak podwójny górny stożek ze stożków określonych w lit. a.
Znaki te pokazuje również urządzenie pływające lub statek wymagające ochrony przed falowaniem,
c) ze strony lub stron, z których szlak żeglowny jest wolny dla przejścia statków:
w nocy:
jasne lub zwykłe czerwone i białe światła, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone pionowo czerwone nad białym w odległości 1 m od siebie,
w dzień:
flagę czerwono-białą lub dwie flagi, umieszczone pionowo w odległości 1 m od siebie, z których górna jest koloru czerwonego, a dolna - koloru białego,
d) ze strony, z której szlak żeglowny jest zamknięty dla przejścia statków:
w nocy:
czerwone światło, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone na wysokości światła czerwonego określonego w lit. c i o takim samym natężeniu świecenia,
w dzień:
flagę czerwoną umieszczoną na wysokości flagi czerwono-białej lub czerwonej, określonej w lit. c.
2. Znaki sygnalizacyjne określone w ust. 1 lit. a i b mogą być zastąpione w porze dziennej następującymi znakami:
a) ze strony lub stron, z których szlak żeglowny jest wolny dla przejścia statków - znakiem żeglugowym informacyjnym E.1 zezwolenia przejścia, określonym w załączniku nr 7.
b) ze strony, z której szlak żeglowny jest zamknięty dla przejścia statków - znakiem żeglugowym zakazu A.1 zakazu przejścia, określonym w załączniku nr 7, umieszczonym na takiej samej wysokości, jak znak E.1 określony w lit. a.
3. Znaki wymienione w ust 1 i 2 powinny znajdować się na takiej wysokości, aby byty dobrze widoczne ze wszystkich stron dla innych statków.
Flagi mogą być zastąpione tablicami w tym samym kolorze.
4. Statek osiadły na mieliźnie lub zatopiony powinien pokazywać znaki określone w ust. 1 lit. c i d. Jeżeli położenie zatopionego statku nie pozwala na pokazanie znaków, to znaki te należy pokazywać z łodzi, pławy lub pływaka, umieszczonych nad zatopionym statkiem.
§ 3. 26. Sygnalizacja kotwic, które mogą zagrażać ruchowi żeglugowemu
1. Jeżeli w sytuacjach określonych w § 3.20 i 3.23, w nocy, kotwice statków, scalonych materiałów pływających lub obiektów pływających rzucone są w takiej odległości i miejscu, że ich liny lub łańcuchy kotwiczne mogą stanowić zagrożenie dla ruchu żeglugowego, to światło znajdujące się najbliżej kotwicy powinno być zastąpione dwoma zwykłymi białymi światłami, widocznymi ze wszystkich stron, umieszczonymi pionowo w odległości 1 m od siebie.
2. Kotwica znajdująca się w położeniu określonym w ust. 1 powinna być oznakowana:
w nocy:
pławką z reflektorem radarowym świecącą zwykłym białym światłem, widocznym ze wszystkich stron,
w dzień:
żółtą pławką z reflektorem radarowym.